De eerste stappen op sociale media

Artikel


Wanneer je cliënt voor het eerst sociale media (zoals Facebook, Instagram, Snapchat …) gebruikt, kan je op verschillende manieren helpen.

  • Maak samen met je cliënt een account aan
  • Wijs je cliënt op de voordelen en risico's van het gebruik van sociale netwerken
  • Ga met je cliënt in gesprek en maak het bewust van het openbare karakter van het internet
  • Leer je cliënt om niet te veel persoonlijke informatie te delen
  • Stimuleer de kritische geest van in het begin

Sociale media wat?

Wil je graag wat meer informatie over welke sociale media kanalen er juist zijn en wat ze allemaal kunnen?
Hier vind je enkele veel gebruikte sociale media kanalen op een rijtje:

Facebook is een sociaal netwerk: je kan er online vrienden of anderen vinden. Facebook is heel populair bij jongeren maar ook veel ouderen hebben een account.

Facebook is gratis, het bedrijf haalt winst uit reclame en spelletjes.

Gebruikers kunnen een persoonlijk profiel aanmaken en anderen die ook een profiel hebben uitnodigen om vriend te worden. Iedere gebruiker kan zijn of haar persoonlijke interesses delen met anderen. Via een sociaal netwerk zoals Facebook volg je pagina’s die je interessant vindt en kan je reageren op berichten van anderen. Je kan informatie over jezelf (foto’s, filmpjes, tekst) delen met je vrienden. Daarnaast kan je ook zien wat jouw vrienden delen. Wil je chatten met jouw vrienden? Dat is ook mogelijk.

Wil je meer weten over Facebook? https://www.medianest.be/wat-facebook

Instagram is een app voor op je smartphone of tablet. Het is een sociaal netwerk waarmee je foto’s of video’s kan delen. Je hebt accounts over onderwerpen zoals auto’s, eten, make-up, bands ... maar net zo goed zijn er accounts die meer aanvoelen als een plakboek vol herinneringen.

Instagram is populair omdat foto’s op eenvoudige, snelle manier kan bewerken en filters kan gebruiken. Een filter is als een speciaal effect, je maakt er je foto zwart/wit, sepia, flou of juist scherper mee. Jongeren gaan hier creatief mee aan de slag en zullen zelden een foto publiceren zonder de gepaste filter. Ook het gebruik van hashtags (#), een manier om snel foto’s over een bepaald onderwerp terug te vinden) en de opkomst van selfies, droegen bij aan het succes.

De app is opgekocht  door Facebook. Je hebt geen apart Facebookaccount nodig, al kan je er wel voor kiezen om je Instagram te koppelen aan je Facebook.

Wil je meer weten over instagram? https://www.medianest.be/wat-instagram

Snapchat is een fotoberichten app. Nadat je een account hebt aangemaakt, kan je foto’s en filmpjes sturen die na een bepaalde tijd (tussen de 1 en de 10 seconden) weer verdwijnen bij de ontvanger.

Met Snapchat kan je foto’s sturen naar één of meerdere vrienden, maar je kan ze ook 24 uur lang delen met al je volgers. Een aantal mediabedrijven hebben een Snapchat kanaal waar je dagelijks een korte ‘aflevering’ met hun nieuws kan volgen. Vaak is dat toegespitst op een thema (vb. sport, technologie, mode, lifestyle …). Tegenwoordig zet Snapchat ook meer in op chatberichten. Deze chatberichten zijn, net zoals fotoberichten, tijdelijk.

Wil je meer weten over snapchat? https://www.medianest.be/wat-snapchat

WhatsApp is een app waarmee je berichten kan versturen naar vrienden, via het internet. Een beetje zoals SMS’en dus? Ja, maar via WhatsApp kan je ook makkelijker mediabestanden (foto’s, geluid, filmpjes ...) delen.

Je kan je bericht ook sturen naar een groep in plaats van naar één persoon. Dit gebeurt in een groepsgesprek.

Wil je meer weten over WhatsApp? https://www.medianest.be/wat-whatsapp

Youtube ken je misschien als een plaats waar je filmpjes kan bekijken, toch is het een sociaal netwerk. Youtube laat z’n gebruikers toe om te reageren op de filmpjes. Makers van filmpjes kunnen op deze manier in dialoog gaan met de kijker.

Daarnaast wordt Youtube vaak gebruikt om te vloggen. Vloggen is het online bijhouden van een soort video dagboek.

Wil je meer weten over Vloggen? https://www.medianest.be/wat-vloggen